UKK - Usein kysyttyjä kysymyksiä

Alkeistekniikan kurssi

1. Millaista uintitaustaa alkeistekniikkaan osallistujalta edellytetään?

Kurssilla on yleinen uimataitovaatimus eli kurssi ei sovellu uimataidottomille. Jos osaat kellua ja uida millä tahansa tyylillä esim. koiraa, rintaa tai selkää, silloin kurssi sopii sinulle. Sinulla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta vapaauinnista.

2. Sopiiko kurssi minulle, jos osaan uida, mutta en uskalla laittaa kasvoja veteen?

Kyllä kurssi sopii sinulle. Harjoittelemme kurssin alusta lähtien rauhalliseen tahtiin kasvojen veteen laittamista ja oikeanlaista hengitystekniikkaa uinnissa. Omat uimalasit ovat kurssilla välttämättömät ja uimalasit auttavat myös kasvojen veteen totuttautumisessa.

3. Mitä varusteita tarvitsen mukaan alkeistekniikan kurssille?

Mukaan kurssille tarvitset omat uimalasit. Uimalakki on suositeltava, mutta ei pakollinen. Kurssilla käytetään harjoitusvälineistä potkulautaa, joita on saatavilla uimahallilla. Jos tarvitsemme muita välineitä, ohjaaja tuo ne sinulle lainaksi kurssikerroille.

Jatkotekniikan kurssi

4. Millaista uintitaustaa jatkotekniikkaan osallistujalta edellytetään?

Olisi hyvä jos omaat jo kokemusta vapaauinnin harjoittelusta esimerkiksi olet käynyt alkeistekniikan joko Coach Hoon tai muun järjestäjän kurssina. Jatkotekniikan kurssin alussa kerrataan aina myös oikea hengitystekniikka, joten pääset hyvin mukaan vaikka vapaauinnin hengityksessä olisikin vielä haasteita. Jos sinua mietityttää jatkokurssin sopivuus sinulle, kysy asiasta rohkeasti ohjaajalta: coachhoo@gmail.com

5. Mitä varusteita tarvitsen mukaan jatkotekniikan kurssille?

Mukaan kurssille tarvitset omat uimalasit. Uimalakki on myös suositeltava, mutta ei pakollinen.

Uimahallilla on lainalle potkulautoja ja jos käytämme muita välineitä kurssin aikana kuten pullista, lättäreitä ja räpylöitä, ohjaaja tuo niitä lainaksi kurssikerroille.

Jatkotekniikan aikana monet uimarit hankkivat ensimmäisiä omia harjoitusvälineitä tukemaan omatoimista harjoittelua. Jos käyt uimassa kurssikertojen välissä kannattaa tässä vaiheessa harkita omien välineiden hankintaa. Itselle sopiva koko ja malli harjoitusvälineissä kuten räpylöissä lisää myös aina välineen käyttömukavuutta.

6. Mitä uinnin osa-alueita jatkotekniikan kurssilla painotetaan?

Kun vapaauinnin hengitystekniikka, käsivetojen rytmitys ja uintiasento hallitaan siirrytään käsivedon mekaniikan opetteluun ja vedestä otteen hakemiseen. Taloudellisemman uintityylin avulla uinnista tulee eteenpäin vievää ja myös uimarin uintikunto alkaa kasvaa.

Treeniryhmän kurssi

7. Millaista taustaa treeniryhmään osallistujalta edellytetään?

Olisi hyvä jos pystyt uida vapaauintia 200 metriä yhtäjaksoisesti rauhalliseen tahtiin. Kurssiin liittyviä ohjelmia on kahdentasoisia kokonaismatkaltaan n. 1500 metriä ja n. 2500 metriä ja kullakin tasolla uidaan myös 200 metrin osamatkoja. Jos sinua mietityttää treeniryhmän sopivuus sinulle, kysy asiasta rohkeasti ohjaajalta: coachhoo@gmail.com

8. Mitä hyötyä minulle on uintiohjelmista?

Uintiohjelmien avulla itsenäisestä harjoittelustasi tulee monipuolisempaa ja suunnitelmallisempaa. Kurssi on hyvä tapa opetella uimaan uintiohjelmilla. Kurssiin liittyviä ohjelmia on kahdentasoisia kokonaismatkaltaan n. 1500 metriä ja n. 2500 metriä. Ohjelmat tukevat kurssilla opeteltua aihetta. Ohjelmien uiminen kurssikertojen välissä on omaehtoista, mutta suositeltavaa uuden taidon omaksumisen kannalta.

9. Mitä uinnin osa-alueita treeniryhmän kurssilla painotetaan?

Pääpaino on vapaauinnissa. Kurssijaksot ovat 7 viikkoa. Syksy- ja kevätkauden ensimmäisellä jaksolla uidaan peruskestävyyttä ja hiotaan tekniikkaa. Toisella jaksolla tekniikkaharjoittelun lisäksi uidaan vauhtikestävyyttä ja hieman maksimikestävyyttä eli tehoharjoittelua lisätään progressiivisesti.

Jokaisella jaksolla harjoitellaan myös vapaauinnin volttikäännöstä. Vapaauinnin oppimisen tueksi ja vesituntuman parantamiseksi voidaan harkitusti uida myös muita lajeja kuten perhosuintia räpylöillä. Käännöksestä eikä perhosuinnista tarvitse olla aikaisempaa kokemusta.

10. Mitä varusteita tarvitsen mukaan treeniryhmän kurssille?

Treeniryhmän harjoituksissa ja uintiohjelmissa käytetään säännöllisesti pullista, lättäreitä ja räpylöitä ja siksi treeniryhmään osallistujan olisi hyvä ottaa harjoituksiin mukaan oma pullis, lättärit ja räpylät. Ohjaajalta voit kysyä lainaksi ennen kurssikertaa välineitä lainaksi, mutta huomioithan ettei esim. räpylöistä ole välttämättä juuri sopivaa kokoa saatavilla. Itselle sopiva koko ja malli harjoitusvälineissä kuten räpylöissä lisää aina välineen käyttömukavuutta.